Said Hawa..pejuang islam yg di kenang selama-lamanya













Said Hawa dilahirkan di Hamah, Suriah, tahun 1935. Nama sebenarnya ialah Said Hawa bin Muhammad Dib Hawwa. Beliau berusia 2 tahun ketika ibunya meninggal dunia. Beliau berpindah ke rumah neneknya di bawah asuhan sang ayah, seorang pejuang pemberani yang berjihad melawan Perancis. Pada masa mudanya berkembang pemikiran sosialis, nasional, ba’ats dan Ikhwanul Muslimin. Allah memberikan kebaikan untuknya dengan bergabung ke dalam Jama’ah Ikhwanul Muslimin, tahun 1952, saat beliau masih pelajar SMU.

Said Hawa berguru pada beberapa syeikh Suriah. Di antaranya syeikh dan ulama Hamah, Syeikh Muhammad Al-Hamid, Syeikh Muhammad Al-Hasyimi, Syeikh Abdul Wahab Dabas, Syeikh Abdul Karim Arrifa’i, Syeikh Ahmad Al-Murad dan Syeikh Muhammad Ali Murad. Said Hawa juga belajar pada ulama lainnya seperti Musthafa As-Siba’i, Musthafa Az-Zarga, Fauzi Faidhullah dan lain2.



Tahun 1961, beliau lulus dari Universiti Suriah dan mengikuti wajib militer sebagai perwira tahun 1963. Beliau bernikah tahun 1964 dan dikurniai empat orang anak.

Aktiviti Dakwah Said Hawa

Said Hawa memberi kuliah, khutbah dan ceramah, di Suriah, Arab Saudi, Kuwait, Emirat, Iraq, Jordan, Mesir, Qatar, Palestin, Amerika dan Jerman. Beliau juga mengikuti demonstrasi menentang Undang-Undang Suriah tahun 1973. Kemudian beliau dimasukkan penjara selama 5 tahun. Di penjara beliau menulis buku tafsir Al-Asas Fit Tafsir (dua belas jilid) dan sejumlah buku dakwah lain. Ia memimpin di Jama’ah Al-Ikhwanul Muslimin, dalam negara dan antarabangsa. Serta berperanan aktif dalam aktiviti dakwah, politik dan jihad.

Said Hawa punya kedudukan besar dalam bidang pendidikan. Beliau bekerja sebagai pengajar diluar Suriah. Beliau mengajar di Arab Saudi selama 5 tahun, Al-Hufuf wilayah Al-Ihsa selama 2 tahun, dan Madinah Al-Munawwarah selama tiga tahun.

Jejak-Jejak Kebaikan dan Warisan Ilmiah Said Hawa

Said Hawa punya jadual memberi pelajaran, dialog dan ceramah di Jami’iyah Al-Ishlah Al-Ijtimia’i di Kuwait dan Madrasah An-Najah. Ceramahnya mendapat sambutan baik dari generasi muda kebangkitan Islam.

Karya-Karya Said Hawa

Said Hawa memiliki karya tulis seputar dakwah dan gerakan, yang diminati para pemuda muslim dinegeri2 arab dan Islam. Sebagian besar karya tulisnya diterjemahkan ke bahasa lain. Di antara karangan yang telah diterbitkan sebagai berikut:

1. Allah Jalla Jalaluhu
2. Ar-Rasul Shallallahu alaihi wassalam
3. Al-Islam
4. Al-Asa Fit Tafsir
5. Tarbiyatuna Arruhiyah
6. Jundullah Tsaqafatan wa Akhlaqan
7. Dan lain-lain

Pulang ke Rahmatullah

Tahun 1987, Said Hawa terkena stroke, sehingga sebahagian anggota badannya lumpuh. Beliau juga mengalami komplikasi berbagai penyakit. Ini memaksanya jauh dari masyarakat dan harus di opname. Pada tanggal 14 Disember 1988 Said Hawwa diopname di rumah sakit dan kondisinya tidak kunjung membaik, hingga wafat pada hari khamis tanggal 9 Mac 1989 di rumah sakit Amman, Jordan.

Semoga Allah melimpahkan rahmat kepada Said Hawa yang sabar terhadap komplikasi penyakit, penyeksaan dan ujian menyakitkan di penjara selama bertahun-tahun. Semoga Allah menjadikan itu sebagai pemberat timbangan amal kebaikannya, mengampuni kita dan mengumpulkan kita di bersama para Nabi, orang-orang siddiq, syuhada dan orang-orang soleh, kerana mereka sebaik-baik teman. Amin.

0 comments:

Catat Ulasan